Förbered din iMac/MacBook för service
Förbered din iMac/MacBook för service
Vad behöver jag göra och veta innan jag lämnar in min Mac på reparation?
Ta alltid backup! Du är ansvarig att se till att du har en säkerhetskopia av din Mac. Vi behöver inga lösenord för att genomföra de flesta reparationer. Har du problem med mjukvaran inuti enheten och vill att vi felsöker denna, ta tillfälligt bort lösenordet på det berörda användarkontot inför ditt besök så att vi kan komma åt mjukvaran under reparationens gång. När du hämtat enheten, ställ in ditt lösenord igen. Vi kontaktar dig om det visar sig att vi behöver tillgång till mjukvaran.
Lämna inte in väskor, kablar, kringutrustning eller något annat som tillhör din Mac om detta inte är en del av problemet du har med enheten. Vi tar alltid bort skal, skärmskydd och liknande vid felsökning. Om du har dekaler eller klistermärken på din Mac, så försvinner dessa om de sitter på en del av enheten som byts ut.
Hitta min Mac måste vara bortkopplat på enheten:
1. Starta upp enheten och logga in på användaren. Gå till Systeminställningar genom att klicka på Apple-loggan i ”klockmenyn”. Du kan också söka upp Systeminställningar genom att trycka CMD + Space samtidigt.
2. Inne i Systeminställningar, tryck på Apple-ID knappen.
3. Kryssa ur Hitta min Mac i listan med rubrik ”Program på datorn som använder iCloud:”
4. Ange lösenordet till ditt Apple-ID i dialogrutan och klicka på Fortsätt.
5. Du kan kontrollera att Hitta min Mac är avstängt genom att kontakta oss på 0738 000 333 eller fråga oss på iCafe. Vi kan då göra en slagning på enhetens serienummer och verifiera att detta är borttaget.
Alternativt sätt om enheten inte startar:
1. Stäng av den berörda Mac-enheten.
2. Logga in på ditt till enheten kopplade Apple ID här: www.icloud.com/find på en annan enhet eller i vår butik.
3. Sedan klickar du på Hitta min iPhone > Alla enheter och klicka på den berörda Mac-enheten i listan. Välj Ta bort från kontot.
4. Du kan kontrollera att Hitta min Mac är avstängt genom att kontakta oss på 0738 000 333 eller fråga oss på iCafe. Vi kan då göra en slagning på enhetens serienummer och verifiera att detta är borttaget.